tirsdag 16. desember 2008

Saudehauda heng klare i kjellaren :-)

I dag var gubben på Brudevoll og kjøpte saudehaud.
Å kor eg gledar meg til søndag,
det blir festmåltid, nam nam :)
.......
Sikkert mange måtar å 'ete' saudehaud (eller smalahove) på,
men eg må ha gul ertesuppe til.
Gubben vil helst ha kålrabistappe.
.......
Vi skal ha dei med inn til mamma i helga og ete dei der.
Ho lagar også raspeball, for det er ikkje alle som vil ha saudehaud - merkelig :)
For meg er det iallefall delikatesse.
.......
Laga til ein nettingpose og hengte dei opp i,
og der skal dei få vere til lørdag.

Å kalle saudehaud for smalahove
blir ikkje heilt rett for meg.
Er liksom litt strilabergensk over det navnet syns eg.
Og vel har eg bodd på strilalandet i Bergen i ti år,
men dialekta mi den holdt eg på gitt :)

6 kommentarer:

  1. Det blir nok et herremåltid.
    Jeg har ikke smakt sauehau siden barndommen, og det begynner å bli noen år siden det gitt:-)
    Da var sauehau fast følge til potetball. Godt smakte det.

    SvarSlett
  2. Ja du har noko å glede deg til. Vi hadde heile fam. på "sauehaue" lørdag.6vaksne og 5 barn . heimelaga julepølse til dei som ikkje likte haua. Det var stor stemning rundt bordet og berre ei som nekta å smake, ho synest det såg frykteleg ut. Vi bruker nepestappe men når vi har ryggjakjøt bruker vi gul ertesuppe. det er veldig godt.GOD APETITT!

    SvarSlett
  3. Å saudehaud (skjelte) e virkelig godt.Kokt kålrot og gulrot må eg ha til.Her på huset får eg lov å ete saudehauda aleine, då held madammen seg vekke frå kjøkkenet....

    SvarSlett
  4. Jeg har aldri spist sauehaue i mitt liv og ikke tror jeg at jeg noensinne kommer til å smake det heller. Det ser rett og slett uapetittelig ut. Men jeg kan forstå dere som er vant med det. Det er rart med mat og tradisjoner, det man er vant med er ikke ekkelt, mens for andre kan det være det.
    Jeg vet at krabbe kan se ufyselig ut for de som ikke har spist det før, men jeg liker det.
    Vi hadde besøk av ei dame fra Ukraina en sommer og hun nektet plent å spise reker. Hun synes de var direkte ekle - noe jeg ikke synes - fordi jeg er vant med å spise det.
    God apetitt - og nyt saudehauda!

    SvarSlett
  5. Det smaker godt, da, om det ser litt spesielt ut, uansett hva du kaller det!
    Guttegjengen til mannfolket bestilte fra Voss for noen år tilbake. Stor oppstandelse på postkontoret da pakka viste seg å være i stykker, og han som henta pakka dem fram på disken etter tur for å se alt alt fortsatt var med!

    SvarSlett
  6. Det spiste vi på søndag, nydelig med kålrabistappe til.
    Oppi her er det ikke så vanlig lengre med denne delikatessen, så man får endel kommentarer...

    SvarSlett